Skip to content
FacebookRSS
Zavřít

LUTE.CZ

Česká loutnová společnost

  • DOMŮ
  • ČLS
    • O nás – Kontakt
    • Členství v ČLS
    • Dokumenty
    • Publikace ČLS
    • Události
    • Začínáme s loutnou
      • Pronájem nástrojů
  • BLO
  • MusAcad
    • Letní kurs interpretace staré hudby Kunín 2025
    • Letní kurs interpretace staré hudby Kunín 2024
    • Letní kurs interpretace staré hudby Kunín 2023
    • Letní kurs interpretace staré hudby Kunín 2022
    • Letní kurs interpretace staré hudby Kunín 2021
    • Workshopy 2021
    • Letní kurs interpretace staré hudby Kunín 2020
  • Losy: 300
  • Koncerty
  • Edice
  • Články
  • Partneři
  • E-shop
    • Obchod
    • Košík
    • Způsoby platby a doručení
    • Obchodní podmínky
    • Zásady ochrany osobních údajů
  • Pro členy
  • ENGENG

Letní kurzy interpretace staré hudby Kunín 2025

1. 8. – 17. 8. 2025

12. ročník kurzů interpretace staré hudby na zámku v Kuníně.

  • O kursu
  • Lektoři a sólové třidy
  • Ansámbly a workshopy
  • Kursovné
  • Koncerty
  • Ubytování a strava
  • Přihláška
  • Kontakt

 

Kurs je určen pro aktivní účastníky z řad profesionálů, studentů specializovaných hudebních škol i zkušenějších amatérů s předchozími zkušenostmi se starou hudbou. Aktivní účast je možná také pro hráče na moderní nástroje s vážným zájmem o hudbu starších stylových období.

Pasivní účast je vhodná pro kohokoliv, kdo se zajímá o barokní a renesanční hudbu a její provozovací praxi. Pasivní účastník může sledovat výuku v libovolných třídách a má vstup na koncerty zdarma.

Pro učitele základních a středních škol nabízíme navíc získání certifikátu za účast odpovídající požadavkům akreditace v rámci systému DVPP MŠMT. Kurz je možno platit například z Šablon. Přesnou kalkulaci a harmonogram náplně v rámci tohoto programu připravíme individuálně na základě předchozích zkušeností účastníka. Pro více informací nás kontaktujte na musacad@email.cz.

Kursy pořádají: Hudební lahůdky, z.s. ve spolupráci s Českou loutnovou společností, z.s.
Hudební lahůdky 

Za ochotu a milou spolupráci děkujeme zámku Kunín (pan kastelán Jaroslav Zezulčík, muzeum Novojičínska), farnosti Kunín (Mons. Dr. Alois Peroutka), restauraci U Dobré hraběnky a správě Školního zemědělského podniku Nový Jičín při VFU Brno.

   

Vývoj našich letních kursů od roku 2014.

Účastníci a lektoři 11. Letního kurzu interpretace staré hudby v Kuníně v roce 2024 (foto: Lucie Deutsch)

OHLASY V MÉDIÍCH:

Zámek Kunín hostil mezinárodní kurz interpretace barokní a renesanční hudby | Celý MS kraj | Zprávy | POLAR TV
Události v regionech – Události v regionech (Ostrava) | Česká televize (ceskatelevize.cz)

LEKTOŘI A SÓLOVÉ TŘÍDY:

Beatriz Lafont Murcia (ES) – sólový zpěv, kastaněty

Během výuky se bude lektorka věnovat skladbě a interpretovi jako celku po stránce hudební interpretace, vokální techniky, výslovnosti, rétoriky a přednesu textu. To vše má za cíl autentičtější provedení skladby a spokojenost a sebedůvěru studenta připraveného zkoumat své vlastní možnosti. Výběr repertoáru může sahat od pozdní renesance po Mozarta. Preferován je sólový vokální repertoár raně barokní Itálie a renesanční Anglie a Španělska. Pracovat budeme na ornamentaci a stylistických aspektech (messa di voce, trillo, gruppo, esclamazione, ribattuta di gola, cascata, diminuce, atd.).

Beatriz Lafont pochází z Valencie, kde studovala hru na kytaru a zpěv na Conservatorio Profesional de Música a Conservatorio Superior de Música Joaquín Rodrigo. Během studia získala třetí cenu na mezinárodní soutěži V Certamen de Guitarra „Luys Milán“ (L’Olleria), cenu pro nejlepšího valencijského umělce a cenu publika.
Za podpory stipendia Instituto Valenciano de la Música se přesunula do Nizozemí, kde studovala bakalářský i magisterský program ve zpěvu staré hudby na Koninklijk Conservatorium v Haagu se zaměřením na raně barokní italskou hudbu a vlastní doprovod na theorbu. Zpěv studovala u Rity Dams, Michaela Chance, Jill Feldman a Petera Kooije, hru na theorbu u Mika Fentrosse a Joachima Helda. Navštěvovala také mistrovské kursy renomovaných hudebníků jakými jsou kupříkladu Robert Expert, Marta Almajano, Cristina Miatello, Evelyn Tubb, Lambert Climent, Stephen van Dyck, Johannette Zomer, Fred Jacobs a Margreet Honig.
Vystupovala napříč Evropou s ansámbly jako La Romanina, Harmonia del Parnàs, La Sfera Armoniosa, Musica Poetica, La Academia de los Nocturnos, Le Jardin Secret, Collegium Musicum Den Haag a Música Temprana na různých festivalech jako jsou Festival de Música Antigua de Peñiscola, Festival de Música Antiga: Música, Història i Art (Valencia), Fringe Festival Oude Muziek (Utrecht), Festival Classique (Haag), Festiwal Twórczosci Religijnej (Żory), Dag Oude Muziek (Bilzen), Edizione Pievi & Castelli in Musica (Itálie), Hudební lahůdky (Brno) a Kasteelconcerten (Nizozemí). Pravidelně vystupuje v rádiu a nahrává CD s četnými ansámbly.
Historický i klasický zpěv vyučuje soukromě, ale také na různých institucích jako Conservatori de Música Isaac Albéniz (Girona). Od roku 2014 vyučuje na Mezinárodní letní škole staré hudby ve Valticích.
Vyučovací jazyky: EN, IT, ES, NL, FR.

***

Maria Christina Cleary (IR / IT) – harfa, basso continuo (4. – 9. 8.)

Výjimečná harfistka Maria Christina Cleary z Irska je označována za “skutečnou virtuosku”, “brilantní hráčku” a “průkopnici dobové harfové praxe”. Je známá svými improvizačními schopnostmi a důmyslnou hrou basso continuo, spojenou se zvláštní péčí o vytvoření krásného zvuku.
Maria pochází z Irska, vyrůstala obklopena irskou hudbou a zároveň získala klasické hudební vzdělání ve hře na klavír, zobcovou flétnu, harfu a zpěv. Byla členkou souboru Capriol Consort Dublin, vedené Doris Keoghovou na Royal Irish Academy of Music. Studovala harfu na College of Music Dublin u Mercedes Garvey a později začala studovat psychologii na Trinity College Dublin. Harfu studovala na Koninklijk Conservatoriums v Haagu a Bruselu (Susanna Mildonian). Během studia se její mysl otevřela mnoha druhům hudby: soudobé, elektronické, jazzové, experimentální hudbě s netónovými a mikrotónovými systémy ladění.
V roce 2016 jí byl udělen doktorát na The Academy of Creative and Performing Arts (ACPA), Leiden University.
Specializuje se na historické harfy, hraje na jednořadé středověké harfy, italskou (arpa doppia), španělskou (arpa de dos ordenes), německou (Davidsharffe) a velšskou barokní chromatickou harfu a na harpe organisée z 18. století, vyvinula několik inovativních ladění pro provozování středověké a renesanční hudby.
Již více než patnáct let vystupuje Maria pravidelně s Davide Montim pod názvem Arparla, duo houslí a harfy, které se specializuje na repertoár ze 17. až 19. století.
Maria vyučuje harfu, improvizaci a komorní hudbu na seminářích, mistrovských kurzech a uměleckých pobytech po celém světě, mimo jiné na Guildhall School of Music London, konzervatořích v Singapuru, Brisbane, Sydney, RMIT Melbourne, Benátkách, Padově (2005-2008), Krakovské akademii, Sibeliově akademii v Helsinkách, Akademii v Oslu, Oberlin College Ohio, Case Western Cleveland a na Juilliard School of Music v New Yorku. Působí jako pedagog na konzervatořích ve Veroně a Vicenze v Itálii a na Haute École de Musique de Genève.
Publikovala v časopisech Early Music, Basler Jahrbuch a American Harp Journal a v blízké budoucnosti ji čekají další publikace.
Vyučovací jazyky: EN, DE, NL, ES, IT, FR, PT.
www.arparla.it

***

Marta Kratochvílová – barokní a renesanční traverso, zobcová flétna, historicky poučená interpretace na moderní příčnou flétnu

Třída je určena zejména pro hráče na barokní nebo renesanční traverso, stejně jako hráče na moderní příčnou či zobcovou flétnu se zájmem o historicky poučenou interpretaci s možností vyzkoušení autentického nástroje. V rámci třídy bude probíhat individuální výuka a souborová hra barokního a renesančního repertoáru (nástroje budou poskytnuty).

Marta Kratochvílová studovala hru na flétnu na Konzervatoři v Pardubicích a poté na JAMU v Brně. V roce 2000 zahájila studium ve Francii na Conservatoire National de Région de Strasbourg, kde se specializovala na historické příčné flétny a komorní hudbu. Zúčastnila se mistrovských kursů a stáží vedených významnými osobnostmi jako Paul McCreesh, Barthold Kuijken, Jan-Latham Koenig, Sir Neville Marriner. Ve Francii až do roku 2010 intenzivně působila jako hráčka na barokní a renesanční příčnou flétnu v souborech Le Parlement de Musique, Bohemia duo, se souborem NotaBene. V rámci renesančních workshopů (Ferrara, Mnichov, Stuttgart, Basilej) pravidelně účinkovala s Consortem renesančních fléten ze Strasbourgu.
V současnosti žije v ČR a pravidelně koncertuje po celé Evropě. Realizuje především komorní a sólové projekty s umělci jako Aline Zylberajch, Christophe Coin, Jan Čižmář, Karel Fleischlinger, Marian Friedl, Martin Gester, Joel Frederiksen, Joachim Held, Martin Jakubíček, Petr Kolař, Ján Krigovský, Bettina Pahn, Marcin Świątkiewicz, Marc Vonau, Petr Wagner, či se soubory {oh!} Orkiestra Historyczna, Musica Poetica, RukyNaDudy nebo Plaisirs de Musique, jehož je zakládající členkou. Je také vedoucí consortu renesančních příčných fléten Tourdion. Účastní se projektů Misterios del Amor a Telemannia.
Jako pedagožka s dlouholetými zkušenostmi bývá zvána do porot soutěží i k prezentacím a masterclass po celé Evropě. Vyučuje soukromě hru a dobovou interpretaci na barokní a renesanční traverso, působí také na ZUŠ Varhanické v Brně (moderní a historické příčné a zobcové flétny).
Vyučovací jazyky: CS, FR, (DE), (EN).

***

Aline Zylberajch (FR) – cembalo, basso continuo, ansámbl  (8. – 17. 8.)
Absolventka konzervatoří v Paříži a Bostonu, Aline Zylberajch zahájila svou kariéru jako cembalistka. Později ji zájem o hudbu z konce 18. století přivedl k dobové interpretaci repertoáru na raných klavírech a různých dalších zajímavých nástrojích tohoto období. Její sólový repertoár zahrnuje hudbu Byrda, Frescobaldiho, Frobergera, francouzské cembalové školy, J. S. Bacha a jeho synů, Haydna a Mozarta, stejně jako jeho méně známých současníků. Věnuje se rovněž vokální hudbě. Účastnila se mnoha operních produkcí a ráda doprovází zpěváky, ať už v barokním repertáru nebo v písňových recitálech. Pravidelně spolupracuje s houslistkou Alice Pierot a jejím triem AnPaPié a je členem souboru „Le Parlement de Musique“ (Martin Gester). Její nahrávky, mezi které se řadí nově objevené skladby Frobergera, kompozice Couperina, Rameaua, C. P. E. Bacha, Scarlattiho, Haydna ad., získaly řadu významných ocenění hudební kritikou (Diapason d’or, 10 de Répertoire, Choc du Monde de la Musique, Recommandé par Classica, Gramophone, Early Music Review…). Vyučuje cembalo na Conservatoire National de Région ve Štrasburku, a je zvána k vedení mistrovských kursů ve Francii, Rakousku, Španělsku, Polsku, Německu, Mexiku, USA, Japonsku a Austrálii. Od roku 2011 je také pedagožkou Conservatoire National Supérieur de Musique v Paříži. Je zakládající členkou francouzské cembalové společnosti.
***
 Martin Gester (FR) – cembalo, varhany, basso continuo, ansámbl  (8. – 17. 8.)
Martin Gester vystudoval hru na cembalo a varhany a získal dvojí diplom z literatury a hudby na univerzitě ve Štrasburku a na štrasburské konzervatoři. Zajímá se zejména o repertoár sedmnáctého a osmnáctého století.
V roce 1990 založil Le Parlement de Musique a nadále vystupoval jako sólista a dirigent, zejména s New York Collegium, Netherlands Bach Society, Collegium Vocale Gent, La Chapelle Royale, Musica Aeterna Bratislava, Symfonickými orchestry v Mulhouse, Toruni a Malaze a Orchestre des Pays de Savoie. Je pravidelným hostem polského barokního orchestru Arte dei Suonatori, s nímž absolvoval turné a nahrál koncerty a oratoria od Muffata po Mozarta. Jeho nahrávky pro švédské vydavatelství BIS zahrnují George Frideric Handel: 12 Concerti grossi op. 6), Benátské Vánoce a Telemann: Pittoresque Overtures & Polonese Concerts. V poslední době spolupracuje také s australským souborem Van Diemen’s Band, s nímž nahrál pro BIS Händela (Concertos op. 3).
Byl vedoucím oddělení staré hudby na štrasburské Conservatoire à rayonnement régional. Vedle spolupráce s Parlement de Musique založil dílnu Génération Baroque Opera, která se věnuje inscenování málo známých oper (R. Keisera, Telemanna, Cimarosy a Paisiella) v netradičních inscenacích s cílem vyhledávat a podporovat mladé talenty z celé Evropy. V roce 2001 byl jmenován Rytířem umění a literatury a krátce poté mu polský ministr kultury udělil Řád za zásluhy.
***
 Krzysztof Firlus (PL) – viola da gamba, ansámbl, renesanční consort (12. – 17. 8.)
Krzysztof Firlus kombinuje uměleckou dráhu gambisty a kontrabasisty, a to jako sólista i člen souborů komorní hudby a orchestrů. Studoval u Vittoria Ghielmiho na Mozarteu v Salcburku a u Marka Caudleho na Hudební akademii v Katovicích. Jeho hudební dráha je spjata s Polským národním rozhlasovým symfonickým orchestrem v Katovicích, se souborem {oh!} Orkiestra Historyczna a s Ensemble Extempore. Spolupracoval také se Slezským kvartetem, souborem Le Poème Harmonique, s BachAkademie Stuttgart, Markem Toporowskim, Martynou Pastuszkou a dalšími. Mezi jeho nahrávky patří například CD „Gamba Sonatas“, které nahrál s manželkou Annou Firlus, „C. F. Abel – Sonatas from the Maltzan Collection“, „Music of the Warsaw Castle – Music of French Masters” ({oh!} Orkiestra Historyczna), „Telemann – Solos and Trios“ (Ensemble Extempore), „Tansman – from Trio to Octet“ (Slezské kvarteto), „Music in Dresden in the Times of Augustus II the Strong“ a Lithuanian Birbyne: Seventeenth Century Music of Poland and Lithuania (M. Toporowski). V současnosti vyučuje hru na violu da gamba na Hudební akademii v Katovicích a na kontrabas na Hudební akademii v Krakově.

***

Davide Monti (IT) – housle, improvizace, historická pedagogika (4. – 9. 8.)

Davide Monti je houslista, který spojuje svou nakažlivou energii s výjimečným talentem naprosto přirozeného interpreta. Je režisér, sólista, koncertní mistr a komorní hráč a jeho hra je popisována jako “fenomenální”, s “neuvěřitelnou svěžestí”, kde “vše působí mimořádně spontánně a organicky”. Mezi jeho nahrávky patří Vivaldiho Čtvero ročních období, které byly recenzovány jako “rozhodně jedna z nejlepších verzí tohoto desetiletí”.
Davide, který vystudoval konzervatoř v Parmě a Veroně, působil jako vedoucí/sólista mnoha souborů po celém světě, včetně European Baroque Orchestra (EUBO), Il Tempio Armonico, Accademia Arcadia Australia a Ensemble Elyma, Tafelmusik Toronto, Les Voix Humaines Montreal, Camerata Brisbane, Kore v Polsku a Arparla s harfistkou Marií Christinou Cleary.
Davide se zaměřuje na umění improvizace, v němž se zkušenost s extemporální komunikací podobá jiným uměleckým formám, jako je divadlo, tanec, šerm a drezúra. Partituru považuje za plátno, na němž je každé představení jiné a životně důležité.
Davide vyučoval improvizaci v rámci historicky poučených postupů v Evropě, Kanadě, Asii a Austrálii a je uměleckým ředitelem projektu International School of Improvisation – Helicona, který vyučuje hudební improvizaci v rámci multidisciplinární perspektivy, což vede ke komplexnímu a fascinujícímu systému strategií. Projekt Helicona byl nedávno oceněn organizací REMA (European Network for Early Music) jako přeshraniční projekt roku.
Davide, v současnosti učitel barokních houslí na konzervatoři ve Firenze, je v dialogu se svými houslemi – od Giuseppe Guadagniniho z druhé poloviny 18. století.
Vyučovací jazyky: EN, FR, IT, (ES).
www.arparla.it

***

Cristian Gutiérrez (CL), Jan Čižmář – loutna, kytara, vihuela, theorba a další drnkací nástroje, basso continuo

Na kurs jsou zváni kromě loutnistů a hráčů na barokní kytaru také kytaristé bez předchozí zkušenosti s hrou na historické nástroje. Na místě budou nástroje k zapůjčení. Vítán je libovolný repertoár. Je možné se zaměřit také na zdokonalení v umění hry bassa continua na širokou paletu drnkacích nástrojů – zde jsou nutné základní znalosti harmonie. Lektoři se ve svých třídách kromě hry bassa continua zaměří následovně:

  • Cristián Gutiérrez zejména na hru na barokní kytaru a vihuelu, především na španělský a jihoamerický repertoár. V jeho třídě jsou však vítání také hráči na theorbu, renesanční kytaru a renesanční loutnu s jakýmkoliv repertoárem.
  • Jan Čižmář na hru na barokní a renesanční loutnu, mandoru a theorbu. Bude se věnovat také výuce ansámblové hry v renesančním loutnovém a smíšeném consortu.

 Cristian Gutiérrez je jedním z nejvýznamnějších chilských interpretů staré hudby. Narodil se v Santiagu de Chile, kytarová studia absolvoval pod vedením profesora Ernesta Quezadase na hudební konzervatoři Universidad de Chile, kde byl nejlepším studentem třídy a studium ukončil s nejvyšším vyznamenáním udělovaným univerzitou. Začal studovat loutnu, vihuelu a barokní kytaru a získal stipendium od Fundación Andes na cestu do Španělska, kde pokračoval ve stipendijním studiu u Juana Carlose Rivery a Xaviera Diaz-Latorreho. Magisterské studium hudby získal na Královské konzervatoři v nizozemském Haagu pod vedením Joachima Helda a ukončil je s nejvyšším vyznamenáním a Zvláštní cenou.
Cristian Gutiérrez nahrál více než 15 alb a podílel se na nahrávkách a rozhlasových vysíláních z různých zemí a regionů: Gutrez Gutrez se zúčastnil mnoha vystoupení v Koreji, Španělsku, Spojených státech, Francii, Anglii, Holandsku a Portugalsku. Jako sólový umělec i jako člen různých hudebních skupin spolupracoval s významnými interprety staré hudby, jako jsou Aarón Zapico, Monica Huggett, Bruce Dickey, Gabriel Garrido, Charles Toet, Manfredo Kraemer, Michael Chance, Pedro Estevan, Ventura Rico a další. Hrál v Chile, Argentině, Belgii, Bolívii, Kolumbii, Koreji, Španělsku, Spojených státech, Francii, Řecku, Holandsku, Izraeli, Itálii, Norsku, České republice, Portugalsku, Švýcarsku, Turquii a Uruguayi.
Jako pedagog působí na Hudební akademii Hudební lahůdky v Praze a pravidelně vyučuje a vede mistrovské kurzy na Akademie für Alte Musik v německých Brémách. Vedl také kurzy v zemích Latinské Ameriky, například v Kostarice, Kolumbii, Bolívii a Argentině.
V letech 2016 až 2018 byl Gutierrez ředitelem programu “Initiation and Improvement of Early Music” na rozšiřujícím oddělení Univerzity Alberta Hurtada.
V současné době je hudebním ředitelem hudebního souboru La Pulsata Trio, který se specializuje na studium a uchovávání koloniální barokní smyčcové hudby, a souboru barokní hudby La Consonancia.
V současné době působí jako akademický pracovník na Univerzitě Alberta Hurtada v Santiagu de Chile, kde je ředitelem studijního programu “Superior Interpretation in Early Music”. Od roku 2020 působí jako akademický pracovník na konzervatoři Universidad de Chile v magisterském programu.
Vyučovací jazyky: ES, EN, IT, FR.
https://cristiangutierrez.cl

Jan Čižmář je všestranný umělec zabývající se hrou na historické drnkací nástroje. Se soubory jako např. Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Orchestra of the Eighteenth Century, Rotterdam Philharmonic Orchestra či Capella Cracoviensis a pod dirigenty jako Frans Brüggen, Christopher Hogwood, Giovanni Antonini, Yannick Nézet–Séguin či Christina Pluhar pravidelně účinkuje v Evropě, Asii a USA. Vystupuje také jako sólista s barokním a renesančním repertoárem. Pod jeho uměleckým vedením působí soubor Plaisirs de Musique. Je členem projektu Misterios del Amor.
Po ukončení studia hry na kytaru a muzikologie v rodném Brně odešel do Londýna studovat na Royal College of Music, kde se začal věnovat hře na loutnu ve třídě Jakoba Lindberga. Ve studiu pokračoval na Královské konzervatoři v Haagu, kde jeho učiteli byli Nigel North, Joachim Held, Mike Fentross a Christina Pluhar.
Byl zakladatelem a šéfredaktorem českého kytarového časopisu Kytara a pravidelně přispívá i do dalších hudebních periodik. Intenzivně se také věnuje ediční a badatelské činnosti v oblasti staré hudby.
Jan Čižmář v současnosti pedagogicky působí na Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien, na Hudební akademii Karola Szymanowského v Katowicích v Polsku, na JAMU v Brně, na Konzervatoři v Českých Budějovicích a na ZUŠ V. Kaprálové v Brně. Hru na loutnu a příbuzné nástroje vyučoval také na Akademii staré hudby při FF MU v Brně, jako hostující pedagog pak na Hudební universitě Fryderyka Chopina ve Varšavě, Hochschule für Künste Bremen a Koninklijk Conservatorium Den Haag. Pravidelně vyučuje na kursech a masterclass v Evropě i zámoří.
Vyučovací jazyky: CS, EN, PL, DE, FR, NL.

***

Marian Friedl – koncovka, zobcová flétna a další dechové a obecně lidové nástroje – individuální konzultace, workshop

Se svým svobodným přístupem k hudbě všech žánrů nabízí Marian konzultace hráčům na zobcové flétny a další dechové i jiné nástroje. Obzvláště vhodné pro studenty a pedagogy konzervatoří, jako inspirace a praktické setkání s méně obvyklými improvizačními a lidovými styly. Lektor bude zodpovídat také otázky technického rázu týkající se hry na zobcovou flétnu a další dechové nástroje, ale jeho doménou jsou také některé nástroje strunné. K vyzkoušení bude i svobodný nástroj par excellence, alikvotní flétna.

Marian Friedl, hudebník, etnomuzikolog, pedagog, je členem několika hudebních projektů různého zaměření, v nichž zpívá, hraje na kontrabas, lidové flétny, dudy, klarinet, malý cimbál a další nástroje. Účinkuje na více než dvou desítkách CD, často s předními interprety české či zahraniční scény. V roce 2014 nahrál například album NOCZ and Iva Bittová (Hevhetia), v roce 2016 Divé Husy s Jitkou Šuranskou a Martinem Krajíčkem (nominováno na hudební cenu Anděl 2016) či v tomtéž roce album Mateřština s Jiřím Slavíkem (Anděl 2016 v kategorii world music). Svou osobní vizi moravské world music vtělil do autorského projektu Beránci a vlci, jehož stejnojmenné album získalo ocenění Anděl 2017 v kategorii folk. V roce 2019 mu vyšla sólová deska Beskydská Odysea (Indies Scope), neofolklorní projekt Píseň ZEMĚ (Animal Music), jako sideman účinkuje také na albech norsko-české formace NOCZ and Choir (Hevhetia) či projektu Slovak Dances skladatele a dirigenta Petra Breinera (Naxos). Je součástí projektu Misterios del Amor a Telemannia.

***

Artur Malke (PL) – hudební management (3. 8. a 15. 8.)

Artur Malke – manažer a agent umělců klasické hudby, ekonom a PR specialista, ale také hudebník. V letech 2022-2025 viceprezident Evropské sítě pro starou hudbu REMA, organizace sdružující více než 160 evropských festivalů, koncertních síní a dalších organizací prezentujících starou hudbu. Je jedním ze zakladatelů {oh!}. Orkiestra Historyczna v Katovicích, jehož byl v letech 2012-2020 manažerem. V letech 2022-2023 generální manažer Sboru Polského rozhlasu v Krakově. V současnosti spoluorganizátor festivalu staré hudby All’improvviso v Gliwicích, manažer v agentuře SONORA Music a také lektor na Hudební akademii Karola Szymanowského v Katovicích. Svou pedagogickou činnost rozvíjí také ve vlastní společnosti Malke Music. Education & Consulting.

ANSÁMBLY A WORKSHOPY:

Air de cour / Ballet de cour (menší skupiny, nejen francouzská hudba) zaměření na ranné baroko a  pozdní renesanci
Doporučená hodinová dotace na ansámbl: 8 lekcí (cca 4 x 90 minut).
***

Komorní hudba (libovolný vlastní výběr) – např. J. S. Bach cembalo a viola da gamba, triová sonáta

***

Vokální ansámbl

***
Improvizace – Davide Monti (5.-8. 8. 2025)
***
Historická pedagogika – Davide Monti (4.-9. 8. 2025)
!!!novinka!!!
Plánovaná hodinová dotace: 12 lekcí (cca 6 x 90 minut).
***
Renesanční traversový consort – Marta Kratochvílová
K dispozici budou nástroje (STTTB, A=415Hz) z pařížské dílny Ph.-A. Dupré. Repertoár a možnosti použití vlastního nástroje budou domluveny s předstihem.
Plánovaná hodinová dotace: 8 lekcí (cca 4 x 90 minut).
***
Loutnový a harfový consort – Jan Čižmář
Workshop zaměřený na souborový instrumentální repertoár pro drnkací nástroje – loutny, kytary a harfy. Podle počtu a nástrojů přihlášených bude skupina ponechána vcelku nebo rozdělena mezi jednotlivé lektory. Na programu bude jak renesanční tvorba z loutnových pramenů (Codex Jacobides, Attaignant, Vallet), tak barokní repertoár (Losy, Murcia). Tento rok však bude zejména ve znamení španělské renesance, na programu budou hlavně skladby z Cancionero de Palacio a vihuelových sborníků (Cristóbal de Morales, Mateo Flecha, Miguel de Fuenllana, Luys Milán, Luis de Narváez, Diego Ortiz, Pedro Guerrero). Nástroje k zapůjčení po předchozí domluvě.
Plánovaná hodinová dotace: 8 lekcí (cca 4 x 90 minut).
Projekt se bude konat dvakrát – v rozmezí 2.-8. 8. a 11.-16. 8.
***
Workshop Basso continuo – Jan Čižmář, Maria Christina Cleary, Martin Gester, Aline Zylberajch, Cristian Gutiérrez
Přístup k realizaci bassa continua je individuální a vychází jednak z osobnosti interpreta, ale i z možností jeho nástroje. Lektor nabízí pestrý pohled na problematiku a nové informace pro každého, i již zkušeného hráče. Výuka bude probíhat ve skupinách hráčů. Důležité bude vzájemné sdílení zkušenosti a zážitků z praxe stejně jako uvedení teoretických traktátů v život.
Plánovaná hodinová dotace: 6 lekcí (cca 3 x 90 minut).
Projekt se bude konat dvakrát – v rozmezí 2.-8. 8. a 11.-16. 8. pod vedením různých lektorů.
***
Kastanětový workshop – Beatriz Lafont Murcia
Pro zájemce o hru na kastaněty a španělskou hudbu obecně. Lektorka představí podle úrovně účastníků základy i pokročilé techniky hry na tento nástroj. Výuka bude probíhat v angličtině. Výstup workshopu bude začleněn do koncertu účastníků.
Plánovaná hodinová dotace: 8 lekcí (cca 4 x 90 minut).

***

Hudební management – Artur Malke (3. a 15. 8. 2025)
Seminář se zaměřuje na základy podnikání a marketingové ekonomiky realizované v profesní realitě hudebníků. Díky tomu, že jsme s účastníky v neustálém kontaktu, procházíme společně každou fází nejlepších propagačních aktivit, budujeme prodejní potenciál, připravujeme uměleckou nabídku a hledáme nejlepší způsob, jak oslovit promotéry – organizátory festivalů a ředitele koncertních síní. Zaměřujeme se také na proces budování a udržování dlouhodobých vztahů, které jsou na našem hudebním trhu klíčové. V neposlední řadě hovoříme o penězích – jak ocenit práci umělců, vypočítat rozpočty a najít způsoby financování umělecké činnosti.
Plánovaná hodinová dotace: 5 lekcí (cca 225 minut).
Projekt se bude konat dvakrát – 3. 8. a 15. 8.
***

Workshop “Za starými hudebními nástroji z Beskyd” – Marian Friedl (11. 8. 2025)

Pastýřská píšťala, fujarka, koncovka, dvojačka, kobza, gajdy, grumle, malý cimbál, hrkavica, salašovka, okarína, slavík… Zapomenuté hudební nástroje ožívají v rukou známého beskydského barda Mariana Friedla. Poslechněte si povídání o nich, poslechněte si, jak znějí, zahrejte si, inspirujte se!

Workshop představí postupně všechny lidové nástroje z Marianova instrumentáře a zasadí je do širších organologických souvislostí prostřednictvím následujících témat:

1) Trumpetové nástroje (přirozené trumpety, rohy) + Trocha historie (Karpatský oblouk jako most)
2) Alikvotní flétna koncovka + trocha akustiky (zvuk, tóny, hluky, harmonická řada)
3) Flétny se třemi hmatovými otvory (fujara, fujarka, jednoručka) + Trocha organologie I (nástroje flétnového typu)
4) Flétny se šesti a osmi hmatovými otvory, dvojité flétny + Trocha hudební teorie (modální myšlení)
5) Citerové nástroje cimbál a kobza + Trocha organologie II (chordofony)
6) Další dechové nástroje: okarína, slavík, jazýčky (klarinet, dudy), grumle + Trocha organologie III (aerofony)

Základem workshopu je praktická zkušenost – lze ji získat prostřednictvím vlastních nástrojů a/nebo nástrojů z Marianova instrumentáře. Naučíte se neznámé lidové písně a vyzkoušíte si různé interpretační možnosti (parlando, mikrotiming, mikrointervalika, rozfuk, ornamentika, rytmické techniky, variační improvizace…).

Plánovaná hodinová dotace: celodenní workshop (dopoledne i odpoledne, účastníci vystoupí na závěrečné veřejné prezentaci)

***

Prezentace projektu Muzea Novojičínska Kuhländchen-Kravařsko

Putování po stopách zaniklé lokální kultury německy hovořících obyvatel Poodří (se zaměřením na rekonstrukci lidové hudby z 1. poloviny 19.století)

Zdeněk Orlita, kurátor Muzea Novojičínska

Marian Friedl, autor hudební rekonstrukce

***
Otevření ansámblových tříd bude záviset na dostatečném počtu účastníků. Repertoár pro ansámbly určí lektoři s dostatečným předstihem.

Základní paušál 2.000 Kč zahrnuje

  • aktivní účast – individuální lekce / lekce ansámblu/workshopu / dle výběru podle aktuálního ceníku
  • vstup na všechny koncerty kurzu
  • možnost vystoupení na koncertě účastníků (po domluvě s lektorem)
  • možnost pasivní účasti na všech lekcích

nebo

  • pasivní účast – neomezený vstup na všechny lekce a koncerty

Délka jedné lekce: nejméně 40 minut.

Cena 1 individuální lekce: od 1 000 Kč, cena 1 lekce ansámblu/workshopu: od 250 Kč.

základní ceny kurzovného i letos ponecháváme stejné jako loni. Dochází však k několika málo úpravám, které odrážejí potřeby dané nabídky nebo tendence v průběhu let minulých. Jde o:

cembalo
Je skvělé, že se opět podařilo zámek Kunín otevřít cembalům. Vzhledem k omezené kapacitě a náročnosti takového provozu jsme se rozhodli výuku cembala směřovat zejména (ne ale pouze) do druhé části kursu. Kromě standardní ceny lekce letos budeme připočítávat poplatek, který zohledňuje pronájem, transport a ladění nástroje. Konečná cena cembalové lekce se započítáním těchto položek tedy bude 1250 Kč / 50€. Současně ale nabízíme možnost pro ty z vás, kteří mají vlastní nástroj a jsou ochotni ho přivézt a dát k dispozici, jsou schopni a ochotni cembalo ladit, či jsou schopni a ochotni korepetovat, aby nás kontaktovali a domluvíme se na snížení nebo rovnou prominutí této dodatečné částky. Podle aktuální situace budeme také nabízet stipendia.

zpěv
Cena za lekci zpěvu je nově navýšena na 1250 Kč / 50€, pro talentované studenty však budeme nabízet stipendia i nad rámec již dostupných. Jeden žák může mít v jeden den maximálně jednu lekci, finální rozhodnutí o udělení stipendia a celkovém počtu lekcí bude mít lektorka a vedení kursu. Podle aktuální situace budeme také nabízet stipendia.

komorní hudba
Letos neplánujeme jeden velký výstup, ale spíše více menších výstupů. Hudba komorní, písňová nebo instrumentální vycházející zejména z publikací G. Battaille z 1. pol. 17. století, žánrově a národnostně však pokrývající velice široký repertoár. Tento repertoár lze realizovat i ve větších souborech (5 a více hudebníků), avšak sluší mu i komorní styl (2-4 osoby). V případě počtu účastníků menším než 4 bude cena kalkulována individuálně, budou současně zvažovány stipendia.

Počet lekcí v jednotlivých blocích ansámblové výuky bude určen pro každou třídu individuálně. Plánujeme Vaši účast na všech lekcích a vystoupeních Vámi zvoleného ansámblu. Výjimky jsou možné pouze domluvě s lektorem.

Sleva z ceny lekcí nad rámec základního paušálu: 20% pro studenty do 26 let, 20% pro členy ČLS (slevy je možné kombinovat).
Nabízíme také stipendia pro potřebné ve formě slevy nebo dodatečných lekcí. Neváhejte nás kontaktovat s dotazy.

Kunín 2018 - ansámbl (zdroj: Hudební lahůdky, autor: www.fotoslechta.cz)  

 

 Koncert účastníků 2019 (zdroj: Hudební lahůdky) 

(předběžný plán)

2.8.2025 Zahajovací koncert lektorů

5.8.2025 Koncert účastníků

8.8.2025 Koncert účastníků (improvizace, harfa, loutny, lute+harp consort, traverso consort)

9.-10.8.2025 Výjezdní koncert Raduň/Janovice

11.8.2025 Prezentace projektu Muzea Novojičínska Kuhländchen-Kravařsko a vystoupení účastníků workshopu Za starými hudebními nástroji z Beskyd

13.8.2025 Koncert účastníků (cembalo)

16.8.2025 Závěrečný koncert účastníků (gamba, cembalo) + raut

UBYTOVÁNÍ:

Nabízíme možnost ubytování v internátních budovách VFU Brno ŠZP Nový Jičín, přímo v Kuníně, vzdálených pouhých 250 m od zámku. Jedná se o 3 – 6 lůžkové pokoje se společným sociálním zařízením a kuchyňkou na chodbě. Pokoje se snažíme neobsazovat plně.  Cena za osobu a noc: 280 Kč.

Rádi také doporučíme penziony v okolí, které jsou však již většinou v dojezdové vzdálenosti autem nebo na kole.

STRAVA:

Restaurace U dobré hraběnky (zdroj: www.dobrahrabenka.cz) Restaurace U dobré hraběnky (zdroj: www.dobrahrabenka.cz)

V restauraci u Dobré hraběnky přímo na zámku www.dobrahrabenka.cz.

Snídaně: bufetové stoly
Oběd: polévka + výběr z nabídky 4 hlavních jídel
Večeře: výběr z nabídky 3 hlavních jídel

(Speciální zvýhodněné ceny pro účastníky kurzu budou upřesněny již brzy.)

Objednávka jídel předem z jídelníčku, který zašleme účastníkům s předstihem. Nabídka zohledňuje také většinu specifických diet.

Platba za ubytování a stravu se připočítává ke kursovnému.

Vyplňte online přihlášku níže nebo nás kontaktujte na adrese musacad@email.cz. Kalkulaci poplatku a informace k platbě Vám zašleme obratem po obdržení přihlášky. Přihlášku považujeme za závaznou po úhradě poplatku, nejpozději 12. 7. 2025. Pro lepší plánovaní kursů uvítáme uhrazení poplatku co nejdříve.
V případě zrušení kursů ze strany organizátora budou platby vráceny v plné výši. Vrácení platby z důvodu stornování přihlášky ze strany účastníka bude řešeno individuálně. Storno poplatek činí 40% z platby za kursovné a ubytování (platbu za stravné vracíme v plné výši).

Organizátoři kursu:

HUDEBNÍ LAHŮDKY, z. s.
Kociánka 69/25b, CZ-612 00 Brno, IČO: 22719458
web: www.h-l.cz/about

Kontaktní e-mail pro informace ke kursům: musacad@email.cz

Bankovní spojení (platby za letní kurs): Fio banka, a.s., Praha, BIC: FIOBCZPPXXX
účet v Kč: Číslo účtu: 2000181883/2010 IBAN: CZ6020100000002000181883
účet v €: IBAN: CZ2220100000002600181887

a

ČESKÁ LOUTNOVÁ SPOLEČNOST, z. s.
Kociánka 69/25b, CZ-612 00 Brno, IČO: 07090188
e-mail: czlutesociety@gmail.com, web: www.lute.cz, Facebook: lute.cz

16/01/2025
Zuzana Meleková

Nejnovější příspěvky

  • Codex Jacobides – prezentace publikace v Chile a Argentině
  • Rozhovor s Jiřím Tichotou

ČLS na instagramu

Instagram did not return a 200.
LUTE.CZ - 2018. Vytvořil Perotin
FacebookRSS