(17.)18. 8. – 21.(22.) 8. 2021
Zámek Kunín
Kurs je určen pro aktivní účastníky z řad profesionálů, studentů specializovaných hudebních škol i zkušenějších amatérů s předchozími zkušenostmi se starou hudbou. Aktivní účast je možná také pro hráče na moderní nástroje s vážným zájmem o hudbu starších stylových období.
Pasivní účast je vhodná pro kohokoliv, kdo se zajímá o barokní a renesanční hudbu a její provozovací praxi. Pasivní účastník může sledovat výuku v libovolných třídách a má vstup na koncerty zdarma.
Pro učitele základních a středních škol nabízíme navíc získání certifikátu za účast odpovídající požadavkům akreditace v rámci systému DVPP MŠMT. Přesnou kalkulaci a harmonogram náplně v rámci programu DVPP připravíme individuálně na základě předchozích zkušeností účastníka. Pro více informací nás kontaktujte na musacad@email.cz.
LEKTOŘI A TŘÍDY:
Bettina Pahn (DE) – sólový zpěv
Během výuky se bude lektorka věnovat skladbě a interpretovi jako celku po stránce hudební interpretace, vokální techniky, výslovnosti, rétoriky a přednesu textu. To vše má za cíl autentičtější provedení skladby a spokojenost a sebedůvěru studenta připraveného zkoumat své vlastní možnosti. Výběr repertoáru může sahat od pozdní renesance po Mozarta. Preferován je sólový vokální repertoár raně barokní Itálie a renesanční Anglie a Španělska. Pracovat budeme na ornamentaci a stylistických aspektech (messa di voce, trillo, gruppo, esclamazione, ribattuta di gola, cascata, diminuce, atd.).
Marta Kratochvílová – traverso, komorní hudba
Třída je určena pro hráče na barokní nebo renesanční traverso. Vítáni jsou ale i moderní hráči nebo hráči na jiné typy fléten, kteří chtějí udělat první krůčky na traversu. V rámci třídy bude probíhat individuální výuka zejména barokního repertoáru a souborová hra barokního, ale i renesančního repertoáru a consortu (nástroje budou poskytnuty).
Marian Friedl – Improvizace: Hudba a svoboda (workshop)
Hranice jako inspirace, limit i výzva! S jakými hranicemi se v hudbě potýkáme a činí nás jejich dokonalá znalost svobodnějšími při sebevyjádření? Potřebujeme vůbec nějaké hranice, nebo je lepší se ničím nelimitovat a vytvářet absolutně svobodnou hudbu? Existuje to vůbec, nebo je to jen hra nás samých pro sama sebe? Ale nekomunikuje-li hudba s druhým, je to hudba? Za jakých okolností hudba komunikuje tak, že díky ní překračujeme hranice mezi lidmi, kulturami, prostorem a časem? Tyto a mnohé další otázky budou kladeny v třídě improvizace Mariana Friedla, v níž se seznámíme s historickými mantinely, prozkoumáme hranice hudby i nás samých a vyzkoušíme si různé způsoby tvorby hudby v reálném čase. Lektor v průběhu kurzu bude zodpovídat i otázky technického rázu týkající se hry na zobcovou flétnu a další dechové nástroje, ale i nástroje strunné. K vyzkoušení bude i svobodný nástroj par excellence, alikvotní flétna.
Jan Čižmář – loutna, kytara, theorba, loutnový consort
Na kurs jsou zváni kromě loutnistů a hráčů na barokní kytaru také kytaristé bez předchozí zkušenosti s hrou na historické nástroje. Na místě budou nástroje k zapůjčení. Vítán je libovolný repertoár,lektor se bude se věnovat také výuce ansámblové hry v renesančním loutnovém a smíšeném consortu.
PROGRAM:
KURSY: 18. – 21. 8. 2021
Výuka bude probíhat celodenně v prostorách zámku od 18 do 21. 8. Přesný harmonogram bude zveřejněn. V případě potřeby mohou být individuální lekce naplánovány také 17. a 22. 8.
Otevření ansámblových tříd bude záviset na dostatečném počtu účastníků. V rámci základního balíčku je možné se účastnit 2 nebo 4 bloků jednoho typu ansámblu. Další lekce je možné si objednat dodatečně. Repertoár pro ansámbly určí lektoři s dostatečným předstihem.
KONCERTY:
18. 8. 2021 – Zahajovací koncert lektorů
20. 8. 2021 – Plaisirs de la campagne
21. 8. 2021 – Závěrečný koncert účastníků
22. 8. 2021 – Moravská renesance
KURSOVNÉ:
Základní paušál 1.980,- Kč zahrnuje
- 4 bloky ansámblu/workshopu dle výběru nebo
- 2 bloky ansámblu/workshopu a 1 individuální lekci nebo
- 2 individuální lekce
- Vstup na koncert lektorů
- Možnost vystoupení na koncertě účastníků (po domluvě s lektorem)
Délka jedné lekce: nejméně 40 minut.
Délka jednoho bloku ansámblu: cca 180 minut (= 4 lekce v jednom bloku).
Pasivní účastník má v ceně základního paušálu neomezený vstup na všechny lekce.
V případě zájmu a volných kapacit je možné se přihlásit na libovolný počet lekcí nad rámec základního paušálu. Jednotková cena 990,- Kč* zahrnuje
- 1 individuální lekci nebo
- 2 bloky ansámblu dle výběru
*Sleva z ceny lekcí nad rámec základního paušálu: 20% pro studenty do 26 let, 20% pro členy ČLS (slevy je možné kombinovat).
UBYTOVÁNÍ:
Nabízíme možnost ubytování v internátě VFU Brno ŠZP Nový Jičín, přímo v Kuníně, vzdáleného 250 m od zámku. Jedná se o 3 – 6 lůžkové pokoje se společným sociálním zařízením a kuchyňkou na chodbě. Cena za osobu / noc se snídaní: 290,- Kč (210,- Kč bez snídaně).
STRAVA:
V restauraci u Dobré hraběnky přímo na zámku www.dobrahrabenka.cz.
Snídaně: v ceně ubytování (volitelné)
Obědy a večeře: a la carte, objednávky a platby individuálně v restauraci.
PŘIHLÁŠKA KE STAŽENÍ .doc / .pdf
Vyplněnou přihlášku zašlete emailem na adresu musacad@email.cz.
Kursovné a ubytování je potřeba uhradit po obdržení potvrzujícího mailu, nejpozději 10. 8. 2021.
V případě zrušení kursů z důvodu opatření proti šíření COVID-19 budou platby vráceny v plné výši. Vrácení platby z důvodu stornování přihlášky ze strany účastníka bude řešeno individuálně. Vyhrazujeme si právo ponechat si 40% kursovného.
VÍCE O LEKTORECH
Bettina Pahn se narodila v Erfurtu. Nejdříve studovala violoncello a následně doplnila svoje vzdělání o zpěv na Hochschule für Musik „Hanns Eisler“ v Berlíně. Poté pokračovala ve Frankfurtu nad Mohanem u Prof. Elsy Cavelti. Od června 2012 studuje u mezinárodně uznávané holandské učitelky zpěvu Margreet Honig. Její pohyblivý lyrický soprán vzbudil brzy zájem různých dirigentů v oblastech jako oratorium, stará hudba a píseň.
Německá sopranistka se prosadila svými vystoupeními a nahrávkami s Tonem Koopmanem, svými koncerty v nejvýznamnějších koncertních sálech, jako jsou Carnegie Hall a Concertgebouw v Amsterdamu, stejně jako svým hostováním na Händelově festivalu v Göttingenu a na Šlesvicko-Holštýnském hudebním festivalu jako přední zpěvačka historicky poučené hudby. Doposud vyšla čtyři alba ze série CD s Tonem Koopmanem, která jsou věnována dílu Dietricha Buxtehudeho. Druhé album Opera Omnia VII – Volume 3 bylo oceněno cenou Echo Klassik 2009. V letech 2012 až 2014 natočila pod vedením Tona Koopmana řadu Buxtehudeho sólových kantát.
Kromě toho zpívala Bettina Pahn pod vedením těchto dirigentů: Frieder Bernius, Pierre Cao, Peter Rundel a Patrick Peire.
S partnerem v duu Joachimem Heldem (loutna), držitelem ceny Echo Klassik, ji spojuje dlouhodobá úspěšná spolupráce. S velkým ohlasem koncertovalo duo v roce 2007 na Händelově festivalu v Göttingen, v červnu 2008 na festivalu Schwetzinger Festspiele a v srpnu 2009 na Šlesvicko-Holštýnském hudebním festivalu. V rámci Händelova festivalu v Halle koncertovalo duo v roce 2011 se souborem Sarband. Na podzim roku 2007 vychází u firmy Hänssler první společné CD s německými lidovými písněmi a v červenci 2009 CD Stille Nacht (Tichá noc) se starými německými koledami. V červenci 2011 byli společně pozváni na festival staré hudby do Innsbrucku a v letošním roce budou hosty festivalu Itinéraire Baroque v Périgordu.
V září 2014 natočila Bettina Pahn s Tini Mathot (kladívkový klavír) pro vydavatelství Naxos písně druhé berlínské písňové školy. V roce 2015 nahrála pro Naxos světské písně Carla Philippa Emanuela Bacha. V roce 2020 a 2021 bude pro Hänssler Classic nahrávat jednak CD s Telemannovými kantátami a komorní hudbou a dále CD se skladbami Fanny Hensel a Clary Schumann
***
Marta Kratochvílová studovala hru na flétnu na Konzervatoři v Pardubicích a poté na JAMU v Brně. V roce 2000 zahájila studium ve Francii na Conservatoire National de Région de Strasbourg, kde se specializovala na barokní a renesanční příčnou flétnu ve třídě J. F. Alizona a N. Hadden a na komorní hudbu ve třídách M. Gestera a P. Blanca. Zúčastnila se mistrovských kursů a stáží vedených významnými osobnostmi jako Paul McCreesh, Barthold Kuijken, Jan-Latham Koenig, Sir Neville Marriner. Ve Francii až do roku 2010 intenzivně působila jako hráčka na barokní a renesanční příčnou flétnu v souborech Le Parlement de Musique, Bohemia duo, se souborem NotaBene. V rámci renesančních workshopů (Ferrara, Mnichov, Stuttgart, Basilej) pravidelně účinkovala s Consortem renesančních fléten ze Strasbourgu.
V současnosti žije v ČR a pravidelně koncertuje po celé Evropě. Realizuje především komorní a sólové projekty s umělci jako Christophe Coin, Jan Čižmář, Karel Fleischlinger, Joel Frederiksen, Martin Jakubíček, Petr Kolař, Ján Krigovský, Marcin Świątkiewicz, Marc Vonau, Petr Wagner, či se soubory {oh!} Orkiestra Historyczna nebo Plaisirs de Musique, jehož je zakládající členkou. Je také vedoucí consortu renesančních příčných fléten Tourdion.
Jako pedagožka s dlouholetými zkušenostmi bývá zvána k prezentacím a masterclass po celé Evropě a zároveň vyučuje soukromě hru a dobovou interpretaci na barokní a renesanční traverso.
***
Marian Friedl, hudebník, etnomuzikolog, pedagog, je členem několika hudebních projektů různého zaměření, v nichž zpívá, hraje na kontrabas, lidové flétny, dudy, klarinet, malý cimbál a další nástroje. Účinkuje na více než dvou desítkách CD, často s předními interprety české či zahraniční scény. V roce 2014 nahrál například album NOCZ and Iva Bittová (Hevhetia), v roce 2016 Divé Husy s Jitkou Šuranskou a Martinem Krajíčkem (nominováno na hudební cenu Anděl 2016) či v tomtéž roce album Mateřština s Jiřím Slavíkem (Anděl 2016 v kategorii world music). Svou osobní vizi moravské world music vtělil do autorského projektu Beránci a vlci, jehož stejnojmenné album získalo ocenění Anděl 2017 v kategorii folk. V roce 2019 mu vyšla sólová deska Beskydská Odysea (Indies Scope), neofolklorní projekt Píseň ZEMĚ (Animal Music), jako sideman účinkuje také na albech norsko-české formace NOCZ and Choir (Hevhetia) či projektu Slovak Dances skladatele a dirigenta Petra Breinera (Naxos).
***
Jan Čižmář je všestranný umělec zabývající se hrou na historické drnkací nástroje. Se soubory jako např. Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Orchestra of the Eighteenth Century, Rotterdam Philharmonic Orchestra či Capella Cracoviensis a pod dirigenty jako Frans Brüggen, Christopher Hogwood, Giovanni Antonini, Yannick Nézet–Séguin či Christina Pluhar pravidelně účinkuje v Evropě, Asii a USA. Vystupuje také jako sólista s barokním a renesančním repertoárem. Pod jeho uměleckým vedením působí soubor Plaisirs de Musique.
Po ukončení studia hry na kytaru a muzikologie v rodném Brně odešel do Londýna studovat na Royal College of Music, kde se začal věnovat hře na loutnu ve třídě Jakoba Lindberga. Ve studiu pokračoval na Královské konzervatoři v Haagu, kde jeho učiteli byli Nigel North, Joachim Held, Mike Fentross a Christina Pluhar.
Byl zakladatelem a šéfredaktorem českého kytarového časopisu Kytara a pravidelně přispívá i do dalších hudebních periodik. Intenzivně se také věnuje ediční a badatelské činnosti v oblasti staré hudby.
Jan Čižmář v současnosti pedagogicky působí na JAMU v Brně, Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien a na Konzervatoři v Českých Budějovicích. Hru na loutnu a příbuzné nástroje vyučoval také na Hudební akademii Karola Szymanowského v Katowicích v Polsku a na Akademii staré hudby při FF MU v Brně, jako hostující pedagog pak na Hudební universitě Fryderyka Chopina ve Varšavě, Hochschule für Künste Bremen a Koninklijk Conservatorium Den Haag. Pravidelně vyučuje na kursech a masterclass v Evropě i zámoří.
***
Pořadatel kursu: Hudební lahůdky, z.s., spolupořadatel: Česká loutnová společnost, z.s.
Finančně podpořilo Ministerstvo kultury ČR a Státní fond kultury ČR.
Za ochotu a milou spolupráci děkujeme zámku Kunín (pan kastelán Jaroslav Zezulčík, muzeum Novojičínska), farnosti Kunín (Mons. Dr. Alois Peroutka), restauraci U dobré hraběnky a správě Školního zemědělského podniku Nový Jičín při VFU Brno.